Biznesplan to pisemny opis przyszłości Twojej firmy. To wszystko – dokument, który opisuje, co planujesz zrobić i jak planujesz to zrobić. Jeśli na odwrocie koperty zanotujesz akapit opisujący strategię biznesową, to znaczy, że napisałeś plan lub przynajmniej zalążek planu.
Biznesplany mogą pomóc w wykonaniu wielu zadań tym, którzy je piszą i czytają. Są używane przez przedsiębiorców poszukujących inwestycji, aby przekazać swoją wizję potencjalnym inwestorom. Mogą być również wykorzystywane przez firmy, które starają się przyciągnąć kluczowych pracowników, szukać nowych interesów, współpracować z dostawcami lub po prostu zrozumieć, jak lepiej zarządzać swoimi firmami.
Więc co zawiera biznesplan i jak go złożyć? Mówiąc najprościej, biznesplan przedstawia cele biznesowe, strategie, których użyjesz, aby je osiągnąć, potencjalne problemy, które mogą napotkać Twój biznes i sposoby ich rozwiązania, strukturę organizacyjną Twojej firmy (w tym tytuły i obowiązki), i wreszcie, ilość kapitału potrzebnego do sfinansowania przedsięwzięcia i utrzymania go, dopóki się nie opłaci.
Brzmi imponująco? Może tak być, jeśli zostaną odpowiednio połączone. Dobry biznesplan jest zgodny z ogólnie przyjętymi wytycznymi dotyczącymi zarówno formy, jak i treści. Biznesplan składa się z trzech głównych części:
Pierwsza to koncepcja biznesowa, w której omawiasz branżę, strukturę firmy, konkretny produkt lub usługę oraz planujesz, aby Twoja firma odniosła sukces.
Druga to sekcja marketplace, w której opisujesz i analizujesz potencjalnych klientów: kim i gdzie są, co sprawia, że kupują i tak dalej. Tutaj również opisujesz konkurencję i jak będziesz w stanie ją pokonać.
Wreszcie, sekcja finansowa zawiera rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych, bilans i inne wskaźniki finansowe, takie jak analizy progu rentowności. Ta część może wymagać pomocy księgowego i dobrego programu do obsługi arkuszy kalkulacyjnych.
Rozbijając jeszcze bardziej te trzy główne sekcje, biznesplan składa się z siedmiu kluczowych elementów:
Streszczenie
Opis działalności
Strategie rynkowe
Analiza konkurencji
Plan projektowania i rozwoju
Plan działania i zarządzania
Czynniki finansowe